2020-06-03 22:16

Aste hau txarra izan da errepidean fauna basatiarentzat: lepahori (Martes martes) bat, beste bat, hil zen astelehen honetan, 2020ko ekainaren 1ean, A.627 errepidean ibilgailu batek harrapatuta, Arabako errepideen oinarrizko sarean, Landa ondoan, Gipuzkoara bidean Arlabango mendaterantz G-627a bihurtu aurretik. Puntu hori, eguneroko trafikoaz gain urtegietako bisitariek eragiten duten saturazio-egoeran dagoena, izatez puntu beltza da eta azterketa beharrean dago neurri egokiak hartzeko.

Lepahoria iibilgailuak harrapatuta Landa (Araba) inguruan.                           Egilea: Agustin Rivas.

Basozainei eta Miñoiei abisua eman ondoren eta baita Arabako Foru Aldundiko basa fauna berreskuratzeko eta birgaitzeko zentroarekin (Martioda) hitz egin ondoren, errepidetik jaso dute.

Arriskuan Dauden Espezieen Euskal Katalogoan, espezie ARRARO gisa sailkatuta dago lepahoria, eta haren heriotzak balio handiko galera dakar, are gehiago errepide horrek giza hesi egiten duen eremuan, errepidetik babestutako espezieak igarotzen direla ohartarazi beharra dagoen. Hesi efektu hori habitaten loturak eta bide-trafiko ugariaren ondorio, zeina eskualdeen arteko naiz aisialdiko jarduerak eragina den.

Bide-segurtasuneko arazoa baino zerbait gehiago

Animaliak harrapatzearen arazoak faunari eragiteaz gain, kalte material eta giza kalte handiak ere eragiten ditu, eta, beraz prebentzioa guztiontzako segurtasuna hobetzen laguntzen du.

Egilea: Agustin Rivas

Ziur gaude urtero hamarnaka direla argazkiko lepahoriaren tankerean,, ibilgailuek harrapatuta hiltzen diren basa animaliak.                                         Egilea: Agustin Rivas

Duela gutxi, foru-erakundeak berak adierazten zuen azkonar bat, lepahori bat, basakatu bat eta azeri bat hil zirela autoek harrapatuta, eta horrek behin eta berriz errepikatzen den eta larriagotu daitekeen egoera bat dela erakusten du. Horrela, arrisku larrian jartzen dira hainbat espezie, hala nola lepahoria edo basakatua, berez etorkizun zaila dutenak.

Horrek guztiak gure ingurunea bi ikuspegitik kudeatzeko arazo bat erakusten du:

- Alde batetik, naturguneen konektibitaterik eza, non errepideek laban-papera jokatzen duten, ezinezkoa ez bada ere, oso zaila eginez gune batetik bestera igarotzea, espezie babestuen populazioak isolatuz, kasu honetan hilda agertzen ez direnean.

- Fauna basatiak, oro har, eta bereziki babestutakoak, errepideek eta ubideek sortzen dituzten oztopoak gaindituko dituzten pasabideak gaitzeko duten premia larria.

Hori dena ikusita, Eguzkik uste du administrazioek inplikazio handiagoa izan behar dutela Arabako Foru Aldundia buru dela, bera baita probintziako natura-ingurunearen eta errepideen kudeaketaren arduraduna, hala-nola premiazko neurriak hartu behar direla babestutako animalien heriotzak geldiarazteko, fauna basatiarentzako pasabideak sortuz, kasuak berrikusiz, gune beltzak zehaztuz baita eragina izan dezaketen beste arrazoi batzuk azalduz.

Gidariak eta bisitariak: ez ahazteko aldagaia.

Landako Parkea bezalako naturguneetako bisitariak kontzientziatu behar dira, bai eta autoetako zein kamioietako gidariak ere: Izan ere, basafaunaren kalteberatasunaren aurrean, gerta daitezkeen harrapatzeen aurrean, natura-guneetan gidatzean jardunbide egokiak sustatzea edo animaliak harrapatzeko arriskua gutxitzeko prebentzio-ekintzak garatzea helburutzat hartuz.

Horretarako, sentsibilizaziora bideratutako zenbait ekintza abian jar litezke, hala nola kartelak egin eta banatzea, bai eta natura-guneetako errepide eta bideetan zuzeneko jarduketak egitea ere, baita badenak eraikitzea puntu beltz nagusietan edo ibilgailuak abiadura handiagoan doazela hautematen den eremuetan, baita errepide eta bide horietan seinaleak jartzea harrapatzeko arriskuaz ohartarazteko. Horregatik, Eguzki talde ekologistaren iritziz, abiadura-mugak eta fauna iragartzen duten seinaleak errespetatzea dira aurrikuspen neurri egokiak eta bereziki, astiro gidatu euria, lainoa, elurra denean eta nola ez gauez, baita seinaleztapena eta kontzientziazioa hobetu ere.

Gasteizen, 2020ko ekainaren 2an.

Informazio osagarria.

Gidarientzako aholkuak, aplikatu beharreko protokoloaren arabera:

• Animalia batekin istripuren bat gertatuz gero, jakinarazi trafikoko poliziari atestatua egiteko.

• Harrapatutako animalia bat detektatzen baduzu, jakinarazi lehenbailehen:

  • BIZIRIK BADAGO â‡' probintziako errekuperazio-zentroarekin harremanetan jarri artatu ahal izateko.
  • EDO HILDA BADAGO â‡' garrantzitsua da ESPEZIEARI, ERREPIDEARI, KILOMETRO-PUNTUARI eta DATARI buruzko informazioa. Errepideetan puntu beltzak detektatzeko eta, horrela, neurri zuzentzaileak proposatzeko modua da. Errekuperazio-zentro bati edo fauna kontserbatzeko eskumena duen administrazioari (Foru Aldundia, basozainak) jakinaraz diezaiokezu.

La entrada Lepahori bat akabatua ibilgailu batek harrapatuta Landa inguruan aparece primero en Eguzki Talde Ekologista.

Artikulu hau egilearen RSS jariotik automatikoki ekarri da hona. Baliteke jatorrizko artikulua luzeagoa izatea, eta hemen irakur dezakezu.
Eguzki euskal erakunde edo elkarte ekologista bat da, boluntarioek osatua. Boluntariook herriz herriko taldeetan aritzen dira. Halaber, talde hauek laguntzaile sare baten korapiloak dira. Eguzkik herri-erakunde izaera du. Hau da, ez dute ingurugiro alorreko profesionalek osatzen, herritar “arruntek” baizik. Bakoitzak bere ezagutza eta gaitasuna taldearen zerbitzura jartzen ditu, nahi edota ahal duen neurrian. Gehiago jakiteko. http://eguzki.org/quienes-somos/