Mikel Asurmendi
1958an jaioa. Zumarragarra eta urretxuarra, nahiz batzuentzat ezinezko bitasuna izan. Politika esparrutik literatura eremura doan jendarteko gaiak jorratzen ditut normalean, Hendaia munduaren epizentroa izaki.
Azken bidalketak
Iruzkin berriak
- Tresna | Oharrak & Hondarrak(e)k “Gure munduan kokatutakoa eta eskuak zikintzen dituen literatura nahiago dut” bidalketan
- IMANOL(e)k Oscar sariak: zalditik astora! bidalketan
- Josemari(e)k (Espainiako) Iparraldera itzuli da Inui: 40 urte eta gero hau! bidalketan
- Maria-Jose Azurmendi Ayerbe(e)k Gaitzeko saioa bidalketan
- Jonmikel(e)k (H)ernio maitatzeko hogei irudi eta etsipen gabeko testu bat bidalketan
Artxiboak
- 2020(e)ko apirila
- 2020(e)ko martxoa
- 2020(e)ko otsaila
- 2020(e)ko urtarrila
- 2019(e)ko abendua
- 2019(e)ko urria
- 2019(e)ko iraila
- 2019(e)ko abuztua
- 2019(e)ko uztaila
- 2019(e)ko ekaina
- 2019(e)ko maiatza
- 2019(e)ko apirila
- 2019(e)ko martxoa
- 2019(e)ko otsaila
- 2019(e)ko urtarrila
- 2018(e)ko abendua
- 2018(e)ko azaroa
- 2018(e)ko urria
- 2018(e)ko iraila
- 2018(e)ko abuztua
- 2018(e)ko uztaila
- 2018(e)ko ekaina
- 2018(e)ko maiatza
- 2018(e)ko apirila
- 2018(e)ko martxoa
- 2018(e)ko otsaila
- 2018(e)ko urtarrila
- 2017(e)ko abendua
- 2017(e)ko azaroa
- 2017(e)ko urria
- 2017(e)ko iraila
- 2017(e)ko abuztua
- 2017(e)ko ekaina
- 2017(e)ko maiatza
- 2017(e)ko apirila
- 2017(e)ko martxoa
- 2017(e)ko otsaila
- 2017(e)ko urtarrila
- 2016(e)ko abendua
- 2016(e)ko azaroa
- 2016(e)ko urria
- 2016(e)ko iraila
- 2016(e)ko abuztua
- 2016(e)ko uztaila
- 2016(e)ko ekaina
- 2016(e)ko maiatza
- 2016(e)ko apirila
- 2016(e)ko martxoa
- 2016(e)ko otsaila
- 2016(e)ko urtarrila
- 2015(e)ko abendua
- 2015(e)ko azaroa
- 2015(e)ko urria
- 2015(e)ko iraila
- 2015(e)ko abuztua
- 2015(e)ko uztaila
- 2015(e)ko ekaina
- 2015(e)ko maiatza
- 2015(e)ko apirila
- 2015(e)ko martxoa
- 2015(e)ko otsaila
- 2015(e)ko urtarrila
- 2014(e)ko abendua
- 2014(e)ko azaroa
- 2014(e)ko urria
- 2014(e)ko iraila
- 2014(e)ko abuztua
- 2014(e)ko uztaila
- 2014(e)ko ekaina
- 2014(e)ko maiatza
- 2014(e)ko apirila
- 2014(e)ko martxoa
- 2014(e)ko otsaila
- 2014(e)ko urtarrila
- 2013(e)ko abendua
- 2013(e)ko azaroa
- 2013(e)ko urria
- 2013(e)ko iraila
- 2013(e)ko abuztua
- 2013(e)ko uztaila
- 2013(e)ko ekaina
- 2013(e)ko maiatza
- 2013(e)ko apirila
- 2013(e)ko martxoa
- 2013(e)ko otsaila
- 2013(e)ko urtarrila
- 2012(e)ko abendua
- 2012(e)ko azaroa
- 2012(e)ko urria
- 2012(e)ko iraila
- 2012(e)ko abuztua
- 2012(e)ko uztaila
- 2012(e)ko ekaina
- 2012(e)ko maiatza
- 2012(e)ko apirila
- 2012(e)ko martxoa
- 2012(e)ko otsaila
- 2012(e)ko urtarrila
- 2011(e)ko abendua
- 2011(e)ko azaroa
- 2011(e)ko urria
- 2011(e)ko iraila
- 2011(e)ko abuztua
- 2011(e)ko uztaila
- 2011(e)ko ekaina
- 2011(e)ko maiatza
- 2011(e)ko apirila
- 2011(e)ko martxoa
- 2011(e)ko otsaila
- 2011(e)ko urtarrila
- 2010(e)ko abendua
- 2010(e)ko azaroa
- 2010(e)ko urria
- 2010(e)ko iraila
- 2010(e)ko abuztua
- 2010(e)ko uztaila
- 2010(e)ko ekaina
- 2010(e)ko maiatza
- 2010(e)ko apirila
- 2010(e)ko martxoa
- 2010(e)ko otsaila
- 2010(e)ko urtarrila
- 2009(e)ko abendua
- 2009(e)ko azaroa
- 2009(e)ko urria
- 2009(e)ko iraila
- 2009(e)ko abuztua
- 2009(e)ko uztaila
- 2009(e)ko ekaina
- 2009(e)ko maiatza
- 2009(e)ko martxoa
- 2009(e)ko otsaila
- 2009(e)ko urtarrila
- 2008(e)ko abendua
- 2008(e)ko azaroa
- 2008(e)ko iraila
- 2008(e)ko uztaila
- 2008(e)ko ekaina
- 2008(e)ko apirila
- 2008(e)ko martxoa
- 2008(e)ko urtarrila
- 2007(e)ko abendua
- 2007(e)ko azaroa
- 2007(e)ko iraila
- 2007(e)ko uztaila
- 2007(e)ko ekaina
- 2007(e)ko maiatza
- 2007(e)ko apirila
Kategoriak
- (A)iruzkin literarioak
- (B)literatura
- (C)politika
- (D)kulturgintza
- (E)gizartea
- (H)endaika
- Antzerkia
- Artea
- Azpiegiturak
- Bertsolaritza
- Dantza
- Ekonomia
- Energia
- Erlijioa
- Euskara
- Hedabideak
- Hezkuntza
- Historia
- Hizkuntzak
- Jaiak
- Kirola
- Musika
- Natura
- Nazioartea
- Osasuna
- Politika saioak
- Sailkatugabeak
- Zientzia eta teknologia
- Zinema
“Gure oroitzapenak”: Kontatzea da bide bakarra
Atalak: (B)literatura, Zinema
Adabaki ekoiztetxeak produzitua, Gastibeltza filmak elkartearen eskutik heldu da Gure oroitzapenak Iparraldera.
Gure oroitzapenak
(Joseba Sarrionandiaren unibertso literarioa zinemara ekarria)
Zuzendariak: Oskar Alegria, Özcan Alper, Asier Altuna, Mireia Gabilondo, Eugène Green, Itziar Leemans, Josu Martinez, Fermin Muguruza, Ane Muñoz, Maider Oleaga, Carlos Quintela, Maialen Sarasua Oliden.
Ekoiztetxea: Adabaki, 2018 (Gastibeltza filmak).
Adabaki ekoiztetxeak produzitua, Gastibeltza filmak elkartearen eskutik heldu da Iparraldera Gure oroitzapenak. Hendaian ikusi dugu urriaren 9an, asteartez. Mireia Gabilondo eta Manex Fuchs zinegileek aurkeztua.
Sarrionandiaren unibertso literarioa hamabi piezatan emana da. Alta, zinegileek oinarrian hartutako poema, narrazio eta kantak hamabi baino gehiago dira. Filma, zinemagintzan ohi denez, jende elemeniak egina dago.
Idazle honen unibertsoa askotarikoa da: sorlekua, militantzia politikoa, borroka armatua, tortura, kartzela, ihesa, erbestea, amodio eta desamodioa, gerra, itsasoa… Sarrionandiari herria, mundua bilakatu zaio. Pertsonak nazioarteko hiri erraldoi bateko herritar errariak dira.
Literatura hitzen bitartez egiten da. Irakurle bakoitzak osatzen du idazleak asmatutakoa. Nork bere irudia eraikitzen du, norberaren iruditeria osatu aldera. Zinegileek ere testuen bidez osatzen dute irudia. Baina irudia, zeluloidezko irudia ikusgarria da, zinezkoa da.
Hamabi ikuska horien oinarrian dauden testuak beste batzuk balira, edota berberak beste hamabi egileen esku izan balira, filma bestelakoa litzateke. Baina horixe bera da literatura. Irakurle bakoitzak bere unibertsoan egokitzen du idazlearena.
Gure oroitzapenak film egokia da oso, sano duina. Ez zuten egiteko samurra, ez ekoizleek ez zinemagileek. Haatik, asmatu ez ezik, kausitu dute bilatu dutena. Batzuek hobeto beste batzuek baino, baina, denak baturik, filma Sarrionandiaren unibertso erraldoiaren isla begitandu zait.
Sarrionandiaren unibertso literarioan jendea dago letra larriz. Ideologia guztien gainetik eta erlijio guztien azpitik –ismo guztiez harago, entelega dezagun–, emakumeak eta gizonak daude. Pertsonak dira pertsonaia nagusiak. Bera ari da, eta gutaz ari da. Filmean alderdi hori ere nagusi da, edo hala uste ikusi dut.
Filma kako-orratza edo eho-ziri lana da. Luze joko luke, ikuska bakoitza xehetzea eta iruzkintzea. Nago baina, filmaren ikusgarritasunaren gakoa, egileek –elemeniak lagundurik– Sarrionandiari dioten begirunea da, baita bere obrarekiko miresmena eta ezagutza.
Izkiriatzen hasi zenean, “suaren inguruan eseritako primitiboak legez, istorio guztiak kontatuta zeudela” uste zuen Iurretako idazleak. Mende erdiren ostean, Habanako idazleak “gaur egun dena kontatzeko dago”, erran berri digu.
Itsasoa da bide bakarra, hots, kontatzea da bide bakarra.
* * *
Hurrengo emanaldiak: urriak 11, Donapaleu (Saint Louis, 20:30ean, Manex Fuchs aktorearekin); urriak 12, Baiona (L’Atalante, 20:45ean, Ane Muñoz zuzendariarekin); urriak 13, Maule (Maule Baitha. 20:30ean, Oskar Alegria zuzendaria eta Popol Boscq aktorearekin); urriak 14, Kanbo (L’Aiglon, 18:00etan Josu Martinez zuzendariarekin; urriak 15, Urruña (Itsas Mendi, 20:00etan Manex Fuchsekin); urriak 17, Donibane Lohizune (Le Select, 21:00etan, Itziar Leemans zuzendariarekin). Urriaren 19an iritsiko da beste probintzietara.
* * *
Gure oroitzapenak
Gure oroitzapenak
Itsas galeretako oholak bezala
Ez dira
Itsas hondoan ezabatzen
Ez dute
Inongo porturik helburu.
Gure oroitzapenak
Itsas galeretako oholak bezala
Ur gainean doaz kulunka
Uhainek eraginak
Ezabatu ezin
Eta xederik gabe.
Hitzak: Joseba Sarrionandia.
Musika: Mikel Laboa.