Entzumen eta hizkuntzako irakasleen gaur egungo egoera kezkagarria eta horren ondorioak


2025eko urtarrilaren 13an - 09:46
Zarata mediatikoz beteriko garai nahasiotan, merkatu logiketatik urrun eta irakurleengandik gertu dagoen kazetaritza beharrezkoa dela uste baduzu, ARGIA bultzatzera animatu nahi zaitugu. Geroz eta gehiago gara, jarrai dezagun txikitik eragiten.

Entzumen eta hizkuntza irakasleak (EHI) eta logopedak eskola publikoan zein kontzertatuetan lan egiten duten irakasle espezialistak dira. Horien funtzioen artean hizkuntzan eta komunikazioan zailtasunak dituzten ikasleei arreta zuzena ematea da, baina baita komunikazio sistema handigarriak edo ordezkoak ezartzea ere komunikatzeko gai ez diren ikasleekin, kasu berrien balorazioa egitea hizkuntzaren dimentsio desberdinetan egon daitezkeen arazoak identifikatuz eta ebaluatuz, tutoreekin koordinatzea, orientabideak eskaintzea tutoreei eta familiei, hizkuntza indartzeko programak sortzen laguntzea, ikastetxeko proiektuan parte hartzea, etab. luze bat, eta hori guztia bi, hiru edo lau ikastetxeetan batetik bestera ibiliz.

Orain gutxi arte posible izan dugu funtzio horiek betetzea, baina egoera guztiz eraldatu egin da azken hamarkada honetan; gero eta ikasle gehiago daude entzumen eta hizkuntza zerrendetan, eta orain dela hamabi urte batez beste hamabi-hamalau ikasle bagenituen, gaur egun zifra hori bikoiztu egin da kasu onenean eta hirukoiztu baino gehiago ere kasu batzuetan, 40 ikasle artatzera pasatuta. Nire kasuan, hamabitik 25era pasatu da hamarkada batean. Aldiz, EHI espezialisten kopurua oso gutxi aldatu da, horrek suposatzen duenarekin.

Gero eta zailtasun gehiago daude hizkuntza eta komunikazioaren arloan. Autismoa duten ikasleak, nire kasuan, bat izatetik hasi nintzenean, zazpi izatera pasatu dira gaur egun. Badaude handituz joan diren adimen ezgaitasun kasuak ere, hizkuntzaren nahasmendua dutenak, entzumen urritasuna, heldutasun atzerapena dutenak… Ikerketek esango dute zergatia, ez naiz horretan sartuko, baina argi dagoena da lehen gure ikasleek kalitatezko arreta jaso ahal zutela eta zailtasun gehiago zituztenek hiru saio jaso ahal zituztela, eta gaur egun ordu erdiko bi saio dituzte kasu onenetan, eta gainera, beste batzuekin konpartituak izan behar dira askotan.

Orain dela urte batzuk jada, Berritzeguneko aholkulari bat geneukan, antzinako bat, euskaraz ez zekiena, baina oso ona zena eta berak gazteleraz nahikotan aipatzen zizkigun hitz hauek, “la calidad del servicio va en funcion de la demanda” (zerbitzuaren kalitatea eskariaren araberakoa da), eta hamalau ikasletan finkatzen zuen arreta idealena.

Entzumen eta hizkuntzako irakasleak ahaztuak sentitzen gara, abandonatuak. Administraziotik ez dago zehaztuta zenbat ikasleri eman ahal diegun arreta, berdin du 20, 30 edo 40, ez dago mugarik. Arreta ematen zaien bitartean haiei bost axola, non gelditzen dira bermatuak izan beharko liratekeen kalitatezko arretaren eskubideak?

Entzumen eta hizkuntzako irakasleak ahaztuak sentitzen gara, abandonatuak. Administraziotik ez dago zehaztuta zenbat ikasleri eman ahal diegun arreta, berdin du 20, 30 edo 40, ez dago mugarik

Haur eta Lehen Hezkuntzako tutoreek 23 ikasleko ratioa dute, PTen kasuan (pedagogia terapeutikoko irakasleak) sei-zazpi ikasle laguntzen dituzte batez beste, ikasleen zailtasunek finkatzen duten intentsitatearen arabera, baina gurean ez dago ratiorik. Zergatik? Zergatik hizkuntzak ez du behar duen pisua hartzen? Ez al da hitz egitea eta komunikatzea eskubide unibertsal bat? Ez al da jakintzak eskuratzeko ezinbesteko tresna?

Eskolaratzeko lehenengo etapak erabakigarriak dira haur guztien bilakaeran, baina bereziki Hezkuntza Premia Bereziak dituzten ikasleentzat. Gizarteak zailtasun handi horiek dituzten haurrei zor dien gauza bat da, ezin ditugu alde batean utzi eta baliabide pertsonal eta fisiko guztiak jarri beharko genituzke haien beharretara.

Bestalde, esan nahiko nuke hizkuntzarekin gertatzen ari den gaitz hau ez dela hezkuntza premia bereziak dituzten ikasleek pairatzen duten arazoa soilik, gero eta haur gehiagok dauzkate ulermen zein adierazpenen zailtasunak. Erkidegoan matrikulatutako ikasle gehienek D ereduan ikasten dute, baina gero eta euskara maila baxuagoarekin heltzen dira Lehen Hezkuntzara. Gainera, gure herrialdean, inguru ez euskaldunetan handicap handia dugu: edukiak, jakintzak, alegia, euskaraz ikasten dituzte gure ikasleek, baina oso gutxik menderatzen dute hizkuntza, euskara bigarren edo hirugarren hizkuntza dutelarik.

Gure hezkuntza sistemak etengabeko jausian darrai, kanpo ebaluazioek diotenez (PISA) gero eta emaitza okerragoak jasotzen gabiltza. Idatzizko ulermenean jaso diren emaitzak ikusita Gregorio Luri pedagogo eta filosofoak bere “belkroaren teoria” eta askotan aipatzen dituen hitzak etortzen zaizkit burura: haurrek 9 urterekin irakurtzen ikastetik, irakurriz ikastera pasatzen dira, eta ondorioz hizkuntza konpetentzia aberats baten jabe direnek, testu idatziak ulertzeko aukera gehiago izango dituzte eta alderantziz hizkuntzan atzerapena dutenek nekez ulertuko dute irakurtzen dutena.

EHIko espezialistek, handiustea izan nahi barik, asko eman ahalko genuke zentzu horretan, baina gure lan kargak ez du uzten denborarik beste ezertarako. Arreta zuzena behar duten ikasle mordoari apenas iristen gara eta ezinezkoa zaigu beste eginkizunetan ganoraz parte hartzea.

Hezkuntzako delegazioak gure aldarrikapenei ez die kasurik egiten, EHI eta logopeda gehiago ez eskatzeko erantzuten dute. Ez omen dago dirurik? Ez dut uste, ostantzean Ikaslab, Hezilab edo Bizilab bezalako berrikuntza proiektuek subentzio osoa daukatela irakurtzeko aukerarik ez genuke izango egunkarietan. Ziur oso proiektu onak direla, ez diot ezetz, baina tamalez ez die erantzuten gaur egun dauzkagun premiazko erronkei.

Sindikatuek, berriz, grebara deitu dituzte hilabete honen amaieran hezkuntza publikoko irakasleak, eta aldarrikapenak legitimoak iruditzen zaizkidan arren, beste behin ere EHIko espezialisten lan baldintzak ahaztu dituzte nahiz eta jakinaren gainean egon gure egoeraz, baina oso gutxi gara espezialitate honetan lan egiten dugunok eta ondorioz ez dugu inolako indarrik.

Ratio duinak nahi ditugu eta gure lana kalitatez aurrera eramateko eskubidea. Ez dugu besterik eskatzen.

Aitor Barcena Larreategui, entzumen eta mintzairako irakaslea

Bidali zure iritzi artikuluak iritzia@argia.eus helbide elektronikora

ARGIAk ez du zertan bat etorri artikuluen edukiarekin. Idatzien gehienezko luzera 4.500 karakterekoa da (espazioak barne). Idazkera aldetik gutxieneko zuzentasun bat beharrezkoa da: batetik, ARGIAk ezin du hartu zuzenketa sakona egiteko lanik; bestetik, egitekotan edukia nahi gabe aldatzeko arriskua dago. ARGIAk azaleko zuzenketak edo moldaketak egingo dizkie artikuluei, behar izanez gero.


Kanal honetatik interesatuko zaizu: Irakurleen gutunak
2025-03-17 | Patxi Aznar
Beharrezko aldaketak

Duela gutxi, asteburu berean, Ertzaintzak bi salaketa jaso ditu: lehenengoa, emakume kolonbiar batena; lekukoen arabera, ertzainak kolpeka jarraitu zuen lurrera bota ondoren eta konorterik gabe zegoela; ospitalean garuneko edema eta paralisi partziala diagnostikatu zizkioten... [+]


Zein izango da Frantziskoren legatua?

Frantziskok "Franciscomanía" zeinuarekin hasi zuen bere Aitasantutza. Fenomeno soziologiko horri esker, Vatikanoko boterearen zirrikituak aldez aurretik ezagutzen ez zituen gaztetasunaren ikono eta Elizako aldaketa-haizeen intsuflatzaile bihurtu zen.

Era berean,... [+]


2025-03-17 | Iraitz Amor Pla
Lotu zure txakurrak

Euskal Herriko Mugimendu Feministak aurtengo Martxoak 8ko mobilizazioak "faxismoaren, erreakzionarismoaren eta zapalkuntzaren aurkako aliantzak" ehuntzean ardaztu ditu.

Kepa Kortak Naiz-en idatzitako “Musikariaren jakituria” artikuluan faxismoa definitzeko... [+]


2025-03-17 | Valen Arteaga
Bolo-bolo, gezur-zulo

Mikel Oterok boterea besarkatu zuenetik, metaforikoki eta literalki, maiz harritzen gaitu “trantsizio energetikoari” buruzko matraka instituzionala indartzen duen artikulu burutsu batekin. Horretarako, ez du dudarik egiten bere garaian politika instituzionalak eta... [+]


2025-03-16 | Josu Jimenez Maia
Harearen pisua

Harea-erloju baten bidez irudikatu ohi da denboraren joana. Ospatu berri dugu Saharako Errepublika Arabiar Demokratikoak 49 urte bete dituela iragan den otsailaren 27an. Urte hauetan guztietan, harearen pisuak ez du oraino estali Saharako populuaren askatasun-nahia eta... [+]


AHTaren zundaketen aurkako ia bi urteko borrokaren balantzea

Datorren udaberrian, Stop AHT Zundaketak ekimenak bi urte beteko ditu. 2023ko maiatzean, ADIFek Itza, Sakana eta Goierriko udalei jakinarazi zien zundaketa geoteknikoak eta beste jarduketa batzuk egingo zituela AHTaren Nafarroako korridorea Euskal Y-arekin lotzeko alternatibak... [+]


Bi indar kontrajarri

UEMAk Telegram bidez banatzen duen “Euskararen Hemeroteka” kanalean honoko titularrak irakurri ditut bata bestearen atzetik: “Gipuzkoak euskararen aldeko bide-urratzaile izateko ardura hartu du”, eta jarraian “Udaltzainen hizkuntza eskakizunen... [+]


2025-03-15 | Jabi Elorza Antia
Txapela buruan

Iazko udan ere Alacant aldera hurbildu ginen eguraldi hobea aurkitu nahian eta, urtero bezala, egun batez, Benidorm erraldoian sartu ginen hango giroan murgildu, zerbait hartu eta seme-alabekin izozki edo gofre bat dastatzeko asmoz.

Hiri bitxia da, denetarik aurki dezakezu... [+]


Judimendi auzo eskola ez da etorri berria

Ongi etorria eman digu Unai Mendizabalek A eredutik D eredura aldaketa egitea erabaki dugulako Judimendi auzo eskolan. Bidea malkartsua izango dela ere ohartarazi digu Armentia Ikastolako guraso eta Arabako Ikastoletako lehendakariak. Gure esker ona adierazi nahi diogu eman... [+]


Euskararen gurditik denok tira egin behar dugu, baita hezkuntzan ere

Ez dira gutxi azken boladan euskara bere onenean ez dagoela eta bere transmisioa bermatuta ez dagoela ohartarazten ari diren ahotsak. Bestetik, inork ez du ukatzen hezkuntzak ezinbesteko betebeharra duenik euskara eta euskal kulturaren biziraupenerako. Erronka estrategikoa... [+]


2025-03-15 | Rober Gutiérrez
Mantrak

Azken asteetan zenbait unibertsitatetako ate irekien jardunaldietara joateko aukera izan dut. Semea aztertzen ari da zer ikasiko duen datozen urteotan eta, erabakia hartu aurretik, komeni da aukera guztiak begiratzea. Unibertsitate bakoitzak badu bere misioa, bere izaera, bere... [+]


Ezer aldatu ez zuen pandemia

Bost urte igaro dira pandemiaren hasieratik. Pandemia horrek ekarri zuen denok zaintza eredua ezagutzea, inondik inora ere behar bezala ez zebilena. Egoitzetako kutsatzeen eta hildakoen datuak, batez ere pribatuetan, zifra hutsak baino askoz gehiago izan ziren.

2020ko... [+]


Gure istorioak berreskuratzea eskubideak defendatzeko

Duela aste batzuk, gurean egon ziren El Salvadorko eta Kanarietako emakumeen eskubideen aldeko hainbat aktibista. Sexu- eta ugalketa-eskubideez eta eskubide horiek urratzeak emakumeengan dituen ondorioez aritu gara; hala nola El Salvadorren berezko abortuak izanda homizidio... [+]


Zerga turistikoarena estrategia komunikatibo hutsa da

Tasa edo zerga turistikoaren eztabaida urtetan luzatzen ari da, erakunde publikoetan ordezkaritza duten indar politikoen artean zabala den arren ezarri beharraren gaineko adostasuna. Eztabaidetako bat da zerga hori zein erakundek kobratuko duen: zenbait udalek (tartean... [+]


Gurekin egiten dutena

Ba al dakizue frantses batzuk harritu egiten direla mugaren alde honetan ere euskaldunak bagaudela jakitean? Ba bai, harrigarria bada ere, behin, Donostian, frantses batzuei entzun nien sinetsi ezinik beren buruari galdetzen: “Saint-Sébastien est au Pays... [+]


Eguneraketa berriak daude