«Denen gustuko Opera Denboraldia antolatzea da gure helburua»
1994ko irailaren 11
OLBE erakundeak antolatu du aurtengo opera denboraldia Bilbon
«Denen gustuko Opera Denboraldia antolatzea da gure helburua»
Iñaki Irusta, OLBEko lehendakaria:
Opera Lagunen Bilboko Elkarteak prest du datorren irailaren 13an hasiko den XLIII. Opera Denboraldia. 1995eko apirilera arte sei opera ikusi eta entzun ahalko dira Bilboko Coliseo Albia antzokian. Denboraldi honen berri jakiteko OLBEko lehendakaria den Iñaki Irustarengana jo dugu. Operazale amorratu hau luzez mintzatu zaigu operaren inguruko hainbat kontuz. Euskal Herrian ere, etorkizun oparoa baitu lirikaren adar honek.
ARGIA. Zein da Opera Lagunen Bilboko Elkarteak antolatzen duen Opera Denboraldi honen helburu nagusia; zer izango da apirilera bitarte?
IÑAKI IRUSTA. Aurreko denboraldietan bezala, aurten ere gure helburua entzuleari gustuko zaion opera ekartzea izan da, opera lirikoaren bertsio ezberdinak ezagutaraziz, eta ahal den neurrian behintzat Bilbora aurretiaz aurkeztu gabeko operak ekarriz. Horrela, publiko guztietara heltzea da asmoa, operan hasi berria denarentzat zein jada operaren inguruan adituak direnentzat.
Denboraldi honetan Verdiren bi opera izango ditugu, «La Traviata» eta «Macbeth», Pucciniren «Turandot», Donizettiren «Don Pasquale» eta «Anna Bolena» eta Glucken «Orfeo eta Euridice». Denen gustuko denboraldia antolatzea da gure helburua.
A. Maila handiko denboraldia izango da Bilbon, beraz, irailaren 13tik aurrera.
I.I. Izan ere Bilbok duen lirikarako tradizioa oso garrantzitsua da, eta urtez urte izandako goranzko joera etengabeak jarraitzen du, eta horrela Bilboko Opera Denboraldiak eskuratu du berari dagokion errekonozimendua, bai komunitate ezberdinetan bai estatu mailan ere. Lirikaren inguruan diren sentsibilitate ezberdin guztiek lekua dute guk antolatutako opera emanaldi ezberdinetan.
Gainera, aurten eskertzekoa da oso Bilbo eta Euskadiko orkestra sinfonikoak gurekin ditugula; bakoitzak hiru opera interpretatuko ditu. Bilboko Orkestra Sinfonikoa «Orfeo eta Euridice», «Don Pasquale» eta Pucciniren «Turandot» emanaldietan arituko da. Euskadiko Orkestra, jakina, beste hiruetan. Orain arte ez dugu inoiz biek hemen parte hartzea lortu eta guztiz eskertzekoa da hori. Horrek, dudarik gabe, erabat aberasten du kalitate aldetik. Entseiuak egiteko orduan, konparazio baterako, bertakoak izanik, erraztasun handiagoa izango dugu.
A. Zer aurrekontu dauka aurten Opera Denboraldiak?
I.I. Denboraldiak berez 420 miloi pezetako aurrenkontua du, eta horren erdiari gutxi, gorabehera, instituzio eta enpresa pribatuen subentzioekin egin diogu aurre. Subentzioen erditik gora, 237 milioietatik 110, Eusko Jaurlaritzak 110 jarri du, bera izanik laguntzaile handiena.
A. Zein da gaur egun operak Euskal Herrian duen zaletasuna?
I.I. Guri dagokigunean behintzat, oso onarpen handia dute guk antolatutako opera saioek. Eskaintzen dugunarekin, hain zuzen, arazoak sortzen ari zaizkigu gero eta jende gehiago hurbiltzen baita emanaldiotara. Antzokia gainezka izaten dugu. Hori dela eta, orain artean bezala sei opera egin beharrean, zazpigarren errepresentazioa egitea pentsatzen ari gara; funtzioak ere gehitu egin beharko ditugu agian, laura pasatuz. Gaur egun ekitaldi bakoitzean 1.994 lagun sartzen dira Coliseo Albia antzokian.
Hemendik hiru bat urtera, ordea, Bilbon Musika eta Kongresu Jauregi berria izango dugu, Euskalduna jauregian, eta bertan bostehun lagun gehiago sartuko direnez, arazoari aurre egin ahal izango diogu.
A. Zure ustez opera elitista al da?
I.I. Ez dut uste. Gure elkarteak gaur egun 3.000 bazkide ditu. Hilabetero ordaintzen dugu gure jarlekua, etaprezioak ere ez dira ikaragarriaK: saioko garestiena 8.000, eta 2.000 pezetakoa merkeena. Beraz, nire ustez ez da elitista. Jakin badakigu beste leku zenbaitetan 25.000 pzta ordaindu behar direla operara joateko, baina hemen opera ikusi eta entzun nahi duenak aukera ona du. Gure aldetik ere saiatu gara elitismo horretatik aldentzen, eta azken hiru urteetan, esaterako, sarreren prezioa bere horretan mantendu dugu, igo barik.
A. Begi onez ikusten duzu gure arteko operaren etorkizuna?
I.I. Baikorra naiz. Operaren ingurura jendea hurbiltzen da; elkartera dei asko egiten dizkigute ikastetxeetatik ikastaroak emateko. Atzetik datorren jendeak itxaropena ematen dit. Gainera, gure artean konposatzaile onak baditugu: Karmelo Bernaola, Francisco Escudero... Ainhoa Arteta bezalako kantari bat gure artean izatea ere, zentzu horretan, baikortasunerako arrazoi ona da. Emanaldietara adin guztietako jendea hurbiltzen da eta horrek, nola ez, zerbait adierazten du. Musikarien aldetik zer esanik ez: lehen orkestra bakarra genuen, eta orain bi dira, Euskadikoa eta Bilbokoa. Zenbait momentutan musikari atzerritarren premia izan dugu; gaur egun, ostera, ikusten da jende berria apurka sortzen doala. Musika kontserbatorioak ere, zorionez, beterik dira.
PATXI GAZTELUMENDI
42-43