AVE katalanari inbidia izan behar al genioke?

  • Abiadura Handiko Trena (AHT) 2016rako abian izatea “oso zaila” izango dela berretsi zuen Arantza Tapia Eusko Jaurlaritzako Garapen Ekonomikoa eta Lehiakortasun sailburuak, Diario Vasco egunkariak igandean argitaratutako elkarrizketan.


2013ko urtarrilaren 15an - 00:00
Azken eguneraketa: 2015-02-26 13:37:33
AVE katalanaren bedeinkapena, hilaren 8an: Espainiako Sustapen ministroa, Kataluniako eta Espainiako presidenteak eta Asturiasko printzea.

Egun horretan, Euskadik inbidia dio Kataluniako abiadurari artikulua plazaratu zuten Vocento taldeko egunkariek [Interneten ez dago irakurgai], Tapiaren “Kataluniari inbidia diot” esaldiaren ildotik. “Figueresetik Frantziara doan korridorearen irekierak AVErekiko isolamendua oroitarazi dio Euskadiri”, dio Luis López kazetariak: “Ez dirudi AHT 2016rako bukatuko denik. Bitartean, espainiar hiriburu handiek abiadura handiko trena dute jada”.

Eta beheraxeago: “Enpresariek diote lurraldeak lehiakortasuna galdu duela. ‘Madriletik Sevillarako AVE linea ireki zenean, ez zuen gugan eragin handiegirik izan’, dio Jose Angel Corres Bilboko Merkataritza Ganberako presidenteak. Bai, ordea, espainiar hiriburua Bartzelona eta Valentziarekin lotzen dituzten trenbideek. ‘Bilborekin aldera daitezkeen bi negozio-hiri dira, eta inbertsioak erakartzean garraioarena funtsezko faktoreetako bat da, enpresek sare egokia eskatzen dutelako. Abiadura handiak lehiakorrago bihurtu ditu”.

Egun berean, ordea, El País egunkariaren gehigarriko azalean galdera hau irakurri genuen: “Beharrezkoa al zen Frantziara AVEan iristea?”. Luis Gomez kazetariaren hitzetan, “Espainiak bere isolamendua [trenbide sareari dagokiona] gainditu du, hain justu abiadura handiak jaso dituen inbertsio erraldoiek gero eta zalantza handiagoa pizten dutenean”. Eta barruko orrialdeetan: “Abiadura handiak Madril eta Paris lotzen ditu jada. Mugarri den gertaera hori adituen kritika eta politikarien atsegin keinuen artean heldu da”.

Datu ugari ematen ditu Gomezek, bidaiari kopuruenak tartean: “Madril-Sevilla lineak 14.000 bidaiari ditu batez-beste kilometroko, eta Madril-Bartzelonak 9.000. Askoz ere gehiago dituzte Paris-Lyon (59.000 bidaiari / kilometroko) eta Colonia-Frankfurt (51.000) tarteek. Operazio-kostuak justifikatzeko, ibilbide bakoitzak 6,5 eta 8 milioi bidaiari artean izan behar ditu urtean, eta Espainiako korridore bakar bat ere ez da ratio horretara iristen”.

Hogei urte dituen Madril-Sevilla lineari dagokionez, kazetariak dio geltoki bat paratu zen herrietan apenas egon zela aldaketarik biztanle, etxebizitza eta enpresa kopuruari dagokionez, AVErik gabeko urteekin alderatuta. Daniel Albalete Bartzelonako Unibertsitate Autonomoko irakaslearen hitzetan, soilik turismoari (Kordoban eta Sevillan) egin zion mesede, baina aurreneko urteetan bakarrik.

“Ez duzu aurkituko ekonomialaririk abiadura handian egin diren inbertsioen alde agertuko denik”, dio Albaletek. “Ingeniariren bat agian bai, onura teknologikoak frantziar eta alemaniarrek jaso dituzten arren”.

Ez da dudarik: Albaletek ez ditu euskal negozio-gizonak ezagutzen. Bilboko Merkataritza Ganberako presidentearen hitzetan, gaur egun bidaiariak “modu ez-lehiakorrean” mugitzera beharturik gaude, bereziki Madrilera; bai hegazkinez –“haien tarifak geroz eta garestiagoak dira”–, eta bai errepidez –horrek dakarren denbora galerarekin–. Bestalde, Juan Ugarte Arabako Enpresarien (SEA) idazkari nagusiak dioenez, abiadura handiak turismo eta enpresa gehiago erakarriko ditu.

Ikusteke dago AHT-k zein garapen izango duen. Daniel Albalete, Germá Bel ekonomialari kataluniarra eta beste hainbat aditu obra faraonikoen gehiegikeriez mintzo diren bitartean, enpresari eta politikariek haien alde egiten jarraitzen dute. Eta guztiok dakigu nork agintzen duen.

Informazio gehiago:

Germa Bel ekonomialariari elkarrizketa Nabarralderen webgunean, Albaleterekin batera idatzi eta garraio sareaz mintzo den España capital París liburuaren harira.


Kanal honetatik interesatuko zaizu: Abiadura Handiko Trena
Larunbatean manifestazioa egingo dute Altsasun: "Trena benetako garraiobide bihurtu dadin"

AHTren kontrako eta trenaren aldeko eragileek deituta, manifestazioa egingo dute Altsasun apirilaren 20an, larunbatarekin, tren-azpiegiturak berritu eta trenen maiztasuna handitzea eskatzeko. Alternatiba bat badagoela gogorarazi dute deitzaileek eta azterketa hori aurrera... [+]


Baskoien beste herrixka baten aztarnak aurkitu dituzte Nafarroan eta AHTren lanek suntsitu ditzaketela salatu dute

Muru Artederreta herrian, Murugain izeneko muinoan, Burdin Aroko herrixka baten horma agerian geratu da, AHTren lanentzako laginak hartzen ari zirela.  Bizilagunen hango elkarteak salatu du trenarentzako tunel baten ahoa eraikitzeak harresiaren zati bat suntsituko lukeela.


Julio Villanueva (AHT Gelditu)
"Abiadura Handiko Trenik gabeko Nafarroa posible da"

Abiadura Handiko Trenaren inguruan mintzatu dira zenbait ekintzaile asteazkenean Iruñeko Zabaldin osatu duten hitzaldian. Italiako Val Susa bailarako adibidea bertatik bertara ezagutzeko aukera ere izan dute han sortutako mugimenduaren ordezkari bat etorri delako... [+]


Iñaki Arriolak dio AHTren lanak amaituta ikusteko oraindik "urtetxo" batzuk beharko direla

Eusko Jaurlaritzako Garraio sailburuak onartu du herritarrak "nekatuta eta haserre" daudela obren iraupenarekin. "Euskal Y" deiturikoaren hormigoizko azpiegituraren lanak 2025ean amaituko direla hitz eman du, baina gaineko egitura guztia eta hiriburuetarako... [+]


AHT eta tren sozialerako egungo trenbidea egokitzea eskatu dute Altsasun

Nafarroa Trenaren Alde, Araba Trenaren Alde eta Goierriko AHTrik Ez plataformek Altsasun egindako prentsaurrekoan egin dute eskaera: tren lasterrak soilik erabiltzeko trenbide-azpiegitura berriak eraikitzeko proiektuak geldiaraztea, gaur egungo tren-azpiegiturak berritzea eta... [+]


Eguneraketa berriak daude